panduanmuet

Tutor

registration tutor online

Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan

Isnin, 6 Mei 2013

Rezeki

Assalamualaikum...

Arini nk bercerita pasal rezeki plak...Saat membaca status di facebook yg diutuskan oleh Ustaz Azhar Idrus berkenaan "Janganlah terlalu memikirkan tentang rezeki kerana ianya telah dijamin oleh Allah, sebaliknye curahkan perhatianmu kepada ibadah kerana itulah yang menjadi bekalan kamu di akhirat kelak"...

Saya terpaku dan terdetik di dalam ati, ape yg dikatekan itu memang benar... Mungkin di kala sy lalai dengan kehidupan duniawi, seperti ati yg tidak pernah puas dengan ape yg dimiliki, sy terfikir sejenak... Apakah sy tidak bersyukur dengan segala nikmat yg telah sy peroleh...Rezeki itu tidak semestinye dtg dlm bentuk wang, tapi meliputi kesihatan, kelapangan masa, kebahagiaan, ketenangan dan lain-lain...Kenapa mesti sy kejar rezeki yg belum pasti menjadi milik sy...

Saya patut menghargai segala rezeki yg telah sy miliki...Saya punye kerja yg baik, kerja yg sy dambakan selama ini... Mengapa di saat saya telah perolehinya, sy masih tidak puas...Masih mahu yg lebih baik lagi...Itulah manusia, tidak pernah puas dan bersyukur dengan segala rezeki yg telah dimiliki...Saya mula tersedar, tidak perlu sy kejar sesuatu yg tidak pasti...Yang telah sy miliki,perlu sy jaga agar tidak lari...

Saya telah diberi rezeki yg byk, diberi kerja yg baik, diberi kesihatan yg baik, diberi peluang untuk bersama-sama keluarga dan yang paling penting, sy telah diberi peluang untuk membantu keluarga...Bukankah itu juga rezeki buat diri sy...

Saya berharap utk tidak terus memikirkan tentang rezeki semata-mata, sebaliknya tumpuan sy juga harus meliputi ibadah yg perlu sy lakukan...Saya perlu memperbaiki ibadah saya, mendekatkan diri dgn Maha Pencipta kerana itu sahaja bekalan utk dibawa ke akhirat kelak...Kini sy bersyukur atas segala nikmat rezeki yg telah sy perolehi...Smoga sy terus istiqamah dlm setiap perbuatan yg sy lakukan...amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan